Det jag tror på

Jag tror på…

…att människor vill väl och tycker om att lära nytt
…att närhet till naturen skapar lyckligare människor
…att skolan i Sverige är bra, men kan bli bättre med mera nyfikenhet och lärglädje
…att dela med sig
…att man växer av utmaningar
…att barn är korta människor som i väntan på att bli längre oftast är mera vidsynta än vi som vuxit färdigt

Min pedagogiska grundsyn

Jag minns att det var en av de första uppgifterna vi fick på lärarutbildningen: ”- Skriv om er pedagogiska grundsyn!”. Minns också att jag inte fattade ett jota av vad hon menade. Men jag skrev. Jag brukar göra det. Jag samlade ihop ord som lät bra tillsammans och fick ett bra omdöme på min text. Tyckte egentligen att uppgiften var konstig och svår. Larvig och meningslös. Vad visste jag, vi hade ju precis påbörjat utbildningen. Minns inte vad andemeningen i texten slutligen blev, men jag är helt säker på att det inte var samma formuleringar som jag skulle ha använt idag. Frågan har dock legat kvar och skvalpat sedan dess och är en permanent inneboende i mitt huvud. Frågan har utvecklats till en text som inte är statisk.

Jag tror att alla vill lära sig, att människan är nyfiken av naturen. Att vi inte föds med en handfull färdiga egenskaper, talanger, utan att allt går att utveckla. Jag tror också att man måste ha den här inställningen som lärare, annars blir det inget vidare. Inställningen att ”hon är ju så bra på matte” eller ”han är duktig på idrott” lämnar ett ganska statiskt förhållningssätt till lärandet. ”- Jaha, jag är bra på svenska. Så bra då. Vad gör jag nu?” Alla har rätt att utmanas på rätt nivå, ung som gammal. Jag säger inte att detta är lätt, men det är något vi måste sträva efter.

Jag tycker också att vi har en skyldighet som lärare att dela med oss. Hur vi gör det är oviktigt, men att vi öppnar både analoga och digitala dörrar till det lärande som pågår är vitalt för hela skolutvecklingsprocessen. Sharing IS caring. Dela, diskutera, dividera. Tyck inte alltid lika. Ifrågasätt och var nyfiken. Prova!

Det är i det delande samhället som skolan befinner sig numera. Våra elever delar hela tiden. På det mesta faktiskt.
Det sägs att den industiella revolutionen var omvälvande, att samhället förändrades i sina grundvalar i och med att tillverkningsindustrin drog igång på allvar. Nog sant. I så fall lever vi nu i den sociala revolutionen. Hur vi interagerar med andra har inte förändrats, snarare vuxit. Vi träffas fortfarande fysiskt, tack och lov, men antalet möjligheter att möta andra människor har mångdubblats. Jag tror därför på ett konnektivistiskt (Siemens, G) förhållningssätt till lärande. Vi lär i nätverk och teknik kan sammanlänka människor. Även Vygotskijs tankar från början av förra seklet stöder detta. Omgivningen förstärker lärandet och vi lär bättre tillsammans. Steget mellan den faktiska nivån (lärande på egen hand) och den potentiella (i samspel med andra) kallade han för den proximala utvecklingszonen. Vygotskijs teorier om lärande och utveckling i en social kontext ges ny luft under vingarna av konnektivismen. Vygotskij kunde nog inte föreställa sig den enorma sammankoppling av människor som internet medfört, men han ler nog i sin himmel när han ser vad mänskligheten har ordnat för sig. Skolans roll i detta då? Våra elever bör tillåtas att nyttja sina personliga lärstilar och lärmiljöer och vi i skolan bör hjälpa dem att hitta och förstå dessa. Att hitta rätt i informationsfloden och att hela tiden vara villiga att tänka om.

The illiterate of future are not those who can’t read or write but those who cannot learn, unlearn, and re-learn, Alvin Toffler

Om du nu tänker: ”- Vadå vi och våra elever, hon är ju inte lärare längre”, så har du rätt. Och fel. Jag jobbar inte som lärare längre, i alla fall inte med elever av den korta sorten, men en del av mig kommer alltid att vara lärare.

(Under arbete)

En reaktion på ”Det jag tror på

  1. Ping: Mind the kompetensglapp | Sandra Wissting

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s