Alleskolan rockar loss

Åtvidaberg är samhället där det händer grejor. Jag och mina kollegor Lena och Patrik var på Alleskolan i augusti 2013 och hjälpte dem igång med deras då nya satsning på Google apps och Chromebooks. Vi bodde på idylliska Villan och minns utbildningsdagarna där med glädje.

Vi har sedan dess haft bra kontakt med dem, både i ”köttvärlden” och i den virtuella. Det senare är buslätt eftersom gänget på Alleskolan är riktigt vassa på sociala medier och finns både på Facebook, Instagram och Twitter. Följ dem, vetja!

Nu, ca 14 månader senare, sitter jag på tåget på väg hem från den nätverksträff vi arrangerat tillsammans med skolan. Ca 40 personer från 6 kommuner kom till Åtvidaberg för att se och höra hur de arbetar med entreprenörskap, samarbete, kommunikation och programmering. Och hur de skapat ett prisvinnande skolbibliotek.

Vi blev på ett eminent sätt guidade runt skolan av elever som stolt berättade om sin skola. Bara en sån sak.
I klassrummen såg vi hur Google apps for Education och Google classroom användes av elever och lärare. ”Fantastiskt”, svarade en lärare på frågan om hur det är att jobba i Classroom. Enkelheten, snabbheten och den minimala risken att tappa bort något uppskattades mycket av eleverna. Classroom är kopplat till Driven. Läraren delar ut uppgifter till eleverna. De arbetar med uppgiften och klickar sedan på ”lämna in” när de vill ha lärarens feedback. Denne kommenterar och skickar tillbaka till eleven. Under tiden dokumentet är ”inlämnat” kan inte eleven redigera. Snyggt och helt klockrent för formativ bedömning.

Vi fick också lyssna till Karin och Maria som är bibliotekarier på ett av landets coolaste skolbibliotek. Allébibblan är ett kreativotek, en plats där skapande i alla former möts. Att höra bibliotekarier prata om Makerspace, QR-promenader och hashtags i härlig harmoni med pärlplattor och bokhyllor ger mig lite gåshud. Jag hoppas verkligen att ni får utmärkelsen Årets skolbibliotek nu i veckan.

Till sist, men inte minst, fick vi lära känna den nystartade programmeringsprofilen i år 8. På codeteachers.se bloggar lärare och elever om sitt arbete. För att få eleverna att förstå konceptet programmering använder man Scratch, Sphero, Raspberry-Pi, Brick-Pi och så den urgulliga hjälplärar-Roboten Isak. (Han hittas på Instagram som @isak_asimov, värd att följa!)

Vilka sjumilakliv ni tagit på dessa 14 mån, Allé! Jag är imponerad, inspirerad och glad för att ni på ett så sprudlande sätt delar med er av era landvinningar.
Det jag framförallt slås av är glädjen och stoltheten som verkar finnas hos alla i personalen.

If we want teachers to use technology, we need to stop talking about technology and start talking about teaching and learning”
Les Foltos

Les Foltos sade de orden i en föreläsning jag hade förmånen att få lyssna på i Seattle förra veckan. Jag tror att just det citatet slår an något mycket viktigt att i ett lyckat förändringsarbete. Fokusera på kärnuppdraget, på lärandet, i samklang med verktyget. Då kommer resultaten.

Ett särskilt tack till rektor Hans Grimsell som genom sitt positiva (och uppenbarligen effektiva) förändringsarbete fått hela styrkan att se nya möjligheter till lärande.
Du inspirerar.

Tack för idag, mkt inspirerande! @NordMaria @LindaThor2 @HansGrimsell @N_Zackrisson @NielsenLundin @MariaGullqvist @Codeteachers /Sandra
IMG_0029.JPG

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s