”Ät vettigt, rör på dig och ha roligt med dina vänner”

Dag före röd dag betyder halvdag numera. Idag innebar det att senare delen av dagen kunde avnjutas på spa med god vän. Bubbel, massage och en bok i papper. Så borde man avsluta varje arbetsvecka.

Varför skrev jag att boken var av papper, det spelar väl ingen roll? Jo, faktiskt. Jag läser för det mesta böcker i paddan. Vid poolkanten passar det dock mindre bra och jag ville läsa ”nedkopplat” under ett par timmar. Jag tog således en bok i papper hemifrån. Det blev Nisse Simonssons ”Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?” Den är ganska tunn, du läser den på nån timme eller två.

Nisse är läkare och skriver och föreläser om hjärnans plasticitet. Vår hjärna har förmågan att omforma sig och vi kan aktivt påverka dess hälsa. Jag har hört honom föreläsa om detta för ett antal år sedan och kan inte säga annat än att han är underhållande. Kanske något publikfriande och ”det-var-bättre-förr”-driven i sina resonemang, men likväl inspirerande.

Några saker ur boken som fastnade:
Våra 24 timmar bör disponeras enligt en enkel minnesregel för att må bra: 8+8+8
8 timmars sömn
8 timmars arbete
8 timmars socialt umgänge och oplanerad tid
Om vi inte sover tillräckligt ackumulerar vi en sömnskuld som kroppen måste ta igen. Jag får sällan till 8 timmars sömn, även om den är effektiv. Förbättringsområde, helt klart.

Han skrev också om att vi bör vakna under REM-sömnen, då vi drömmer. Då känner vi oss pigga under dagen. Under REM-sömnen är våra stora muskelgrupper avstängda för att förhindra att vi ska gå i sömnen. Det är därför vi ibland drömmer att vi springer utan att komma någonstans. Att benen inte bär oss. Det beror på att de faktiskt inte gör det just då, eftersom de under REM är lama. Lät ju logiskt, men lite skumt. Måste kolla upp det. (Uppdatering. Jo, det verkar stämma).

Han skriver också mycket om optimism. Att vi kan tänka oss lyckliga. Och om en studie som visar att optimister är mindre sannolika att utveckla demens än pessimister. Intressant.

Om vikten av att ha en positiv inställning till livet för att hjärnan ska må bra. ”Det är inte hur du har det, utan hur du tar det”.
Ingvar Kamprad sade visst inför sin 80-årsdag: ”O, härliga framtid, allt är ogjort!”
Stephen Hawking är fysikprofessorn som suttit i rullstol i drygt 40 år och som endast kan röra två fingrar. Han talar genom en maskin, men svarade på frågan om hur han uppfattade sin situation: ”Jag fick min dödsdom vid 21 års ålder. Varje dag sedan dess har varit en bonus”.
Sådana inställningar är beundransvärda.

Budskapet i boken är enkelt. Vi mår bra av bra mat, bra sömn och motion.
Och genom att ha roligt under tiden.

Meningen i rubriken kommer från neuroendokrinologen Bruce McEwen som menar att det skrivs ut alldeles för mycket läkemedel, när det egentligen borde stå så här på receptet:
”Ät vettigt, rör på dig och ha roligt med dina vänner”

Works for me. Idag har jag bommat de två första, men lyckats bra med den sista.

Det här var det 48:e inlägget i #blogg100.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s