Varför är lärare så tröga?

Jo, rubriken provocerar. Det är meningen.
Jag har alltid sagt att det händer så mycket positivt i svensk skola och att debatten som hävdar motsatsen är snedvriden och orättvis. Det står jag för fortfarande. Lärare jag möter gör massor av nya, spännande saker för att nyttja teknikens möjligheter för sina elevers lärande

Men det finns en stor del av lärarkåren som inte bryr sig om att uppdatera det sätt man undervisar på och det stör mig djupt.

Studien ”Hur kan ny kunskap komma till bättre användning i skolan?” (Del 1 och 2) som genomfördes på uppdrag av Utbildningsutskottet, säger bland annat att knappt hälften av de tillfrågade lärarna inte anser att det ingår i deras arbetsuppgifter att lära nytt och ta del av ny forskning.

Ny kunskapHur kan det vara möjligt att de människor som har till uppdrag att få barn och unga att utveckla en lust till lärande, inte tycker att den egna kunskapsutvecklingen är viktig? Något är fundamentalt fel då. Frågar man om detta kommer oftast argumenten om ”jag hinner inte” eller ”jag har inte så många år kvar att jobba, så det är ingen idé”. Det innebär att de barn som har oturen att hamna i händerna på dessa lärare inte får den utbildning de har rätt till.

Även i den studie som Göteborgs universitet publicerade nyligen framkommer liknande resultat. Utdrag ur Svd:s artikel den 12 mars:

”Närmare 20 procent av lärarna ser it i skolan som ett påfund som inkräktar på deras undervisning. En knapp tredjedel bejakar utvecklingen och tar egna initiativ. Resten ligger däremellan.

– I studie efter studie ser vi den här polariseringen. Som det ser ut nu har vi inte någon likvärdig skola, säger Berner Lindström.

– Att använda it i undervisningen är lärarnas skyldighet, det är inte ok att inte vilja, anser Berner Lindström”.

Lindström säger också att andelen skeptiska lärare minskar. Det är ju bra, men att det överhuvudtaget finns de som anser att it är ett ”påfund som inkräktar på undervisningen” är illa. Riktigt illa. De har ju inte tittat ut genom fönstret och tittat på det samhälle de utbildar för på alldeles för länge.

I Sverige är vi bra på att skeppa ut datorer i skolorna, men mindre bra på att göra rätt saker med dem. (Vi måste bland annat låta eleverna skapa digitalt innehåll, jag har skrivit om det i ett annat inlägg). Digitaliseringskommissionen har i uppdrag att följa upp Digital agenda för Sverige, regeringens it-politiska mål. Digitaliseringskommissionens delbetänkande som kom häromdagen föreslår åtgärder för att få skutan på rätt kurs. Bland annat säger man:

”Digitaliseringskommissionen föreslår bland annat skärpta digitala kunskapskrav i läroplanerna, ett digitalt kunskapslyft för både lärare och rektorer, digitala inslag i de nationella proven, bättre uppföljning av it-utvecklingen i skolan, nätbaserade kurser i gymnasieskolan, innovationsprojekt för nyskapande digitala läromedel och undervisningsformer, samt större digitala inslag i lärarutbildningen.

It-pedagogik i skolan är inget som står i motsats mot satsningar på bättre kunskapsresultat. Tvärtom visar många studier att klok användning av it i skolan stimulerar elevernas inlärning, förbättrar resultaten i särskilt språk, matematik och naturvetenskap och ökar lusten och det egna engagemanget i lärandet”.

Det ska bli intressant att se vad av detta som kommer att förverkligas. Jag är förhoppningsfull.

Det här handlade om att lärare måste ta sig i kragen och leva som man lär. Att på riktigt verka i och för en lärande miljö. Jag kommer att fortsätta att stånga mig blå för att svenska lärare ska fatta grejen med it i skolan. Många gör det, men det finns för många lata lärare. Det är inte helt politiskt korrekt att säga så, men de lata lärarna finns på varje skola och det är de jag är irriterad på.
Kom igen nu, hoppa på tåget, det har redan lämnat perrongen!

Det här är inlägg nr 15 i bloggutmaningen #blogg100

Annonser

6 reaktioner på ”Varför är lärare så tröga?

  1. Jag är inte så bra på att ta in ny forskning, men jag är bra på att testa nytt. Sedan arbetar jag tillsammans med en av Sveriges främsta ”forskningsanalyserande” lärare, Magnus Blixt. Shit, vad jag måste utvecklas bra!

    Gilla

  2. Ping: Tröga lärare och kompetensutveckling – del 1 |

  3. Ping: Hur ska vi göra med kompetensutvecklingen på vår skola? | itmamman.se

  4. Ja, att personligen utvecklas och ifrågasätta och förbättra sig själv och ibland andra är bra.

    Fast jag tycker att den digitala debatten saknar vinkling på det som historiskt sett varit bra. I skollagen står att undervisningen ska ”vila på forskning”. Men det står även att den ska grunda sig i “beprövad erfarenhet”. Och här tycker jag att skoldebatten går lite vilse ibland. Jag har seniora kollegor som jag ser på med avund. De har högre läsutveckling och matematikförmågor hos alla sina elever än jag och alla mina yngre utvecklingsbenägna kollegor har. De var med och skapade höga PISA-resultat på -90-talet. De har något som de lyckas med. Något som inte heter något med digi-, app-, IT-… Det är duktiga och väl förtrogna med kunskap. De har ett tydligt kunskapsfokus och en arbetsmetod som jag saknar diskussion om.

    Vad ÄR det dessa seniora lärare gör som skapar duktiga och kunskapstörstande elever? Snart försvinner dessa lärare i pension, och jag är rädd att vi mister en hel kunskapsbank av strategier och metoder för att vi ängsigt skall satsa på ständig utveckling och IT. Istället för att våga fråga oss: Vad var det som var bra med den gamla skolan? För det finns mycket bra saker där! Utveckling är inte alltid av godo. Det skapar en ängslighet bland lärare att överträffa sina arbetsmetoder, snarare än att få eleverna att lära sig plus och minus och förstå varför de skall kunna det; Ge dem en så stabil grund inom matematik så att de skapar förtrogenhet; Ge dem läsförmåga så att de klarar andra ämnen i längden. Idag tror många att IT är lösningen på allt och de som inte vill utvecklas är dåliga lärare. Men tänk efter vilken generation det var som faktiskt skapade kunskapselever. De går snart i pension! Ge dem lite kredd och respekt! Själv fostrade de mig till en högpresterande elev genom hela skolgången.

    För ett tag sedan visades en kvalitetsdokumentär av BBC (tror jag det var) kring just utveckling och dess baksida. De vågade ställa frågan om utveckling alltid var bra och kom fram till svaret att det faktiskt inte alltid är så. Jag saknar en annan debatt kring skolan där IT och digi inte är allt.

    Jag är lärare och spelutvecklare som jobbat med IT i skolan länge. Även före paddrevolutionen. Jag är inte helt övertygad om att det här är den enda vägen att gå. Själv jobbar jag i en mycket IT-tät skola med 1-1 och digitalt stöd och ett samtal kring det här mycket ofta i våra pedagogiska debatter i skolan. Nu saknar jag insikt och balans och ett mod att våga lyfta fram kunskapen i skolan.

    Gilla

  5. Ping: Tröga lärare och kompetensutveckling – del 2 |

  6. Ping: Varför värderar vi inte lärares lärande högre? | Sandra Wissting

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s