Förskolan är SÅ mycket bättre än gymnasiet

I utvecklingsbenägenhet alltså. Hej och hå, nu har jag förmodligen retat upp en och annan som blev förbannad bara av att läsa titeln. Men det är så jag ser det. Jag ska förklara vad jag menar:

Det är inte helt politiskt korrekt att säga så här, men för oss som har förmånen att jobba med utvecklingsfrågor över hela utbildningsspannet är det tydligt; Ju äldre eleverna blir, desto svårare är det att implementera nya metoder och arbetssätt. I förskolan möts man oftast av en nyfiken och entusiastisk inställning, medan gymnasielärare oftare är skeptiska och tveksamma.

I veckan som gick hade jag och Lena heldagsutbildning på en förskola norr om Stockholm som har iPads i sin verksamhet. Det var precis lika kul som det brukar vara och en givande dag på många sätt. Pedagogerna sög i sig de tips vi delade med oss av och satte snabbt igång att diskutera hur de exempelvis skulle arbeta med QR-koder på förskolans avdelningar.
Samtidigt så har jag även den gångna veckan försökt att uppdatera mitt bibliotek av bra exempel från gymnasiet. Det vimlar av bok- och klassbloggar från förskolor och grundskolans tidiga år, men när man söker efter publicerade gymasieexempel är det betydligt glesare. Varför är det så? Argumenten jag hör från gymnasielärare är tidsbrist och alltför många elever. Korta kurser och timmar som inte räcker till. Jag förstår argumentet, men godtar det inte. Jag har full förståelse och respekt för utmaningarna i läraruppdraget, men eleverna har rätt att använda moderna verktyg och metoder för sitt lärande. Om det inte går att undervisa med moderna metoder behöver man se över organisationen.


Naturligtvis generaliserar jag, det är klart att det finns nytänkande och modiga gymnasielärare/-skolor som gör bra saker, här t.ex. Jag skulle bara önska att de var flera. Jag är också medveten om att förskolan har bättre förutsättningar att kunna ta in nya metoder iom att den inte är inrutad i kurser och timplaner på samma sätt.
Men det handlar om inställning. Att se möjligheter och att våga ge utrymme för positiva sidoeffekter. Att våga prova.

Eller som en förskolepedagog jag träffade i veckan uttryckte det:
”Om vi gör det här med våra förskolebarn kommer de att få tänka om i förskoleklassen och i årskurs 1. Barnen kommer ju redan att kunna det mesta som de brukar göra!”
Sug på den meningen ett tag och fundera på vad det betyder.
Positiva sidoeffekter var det ja. 🙂

 

 

Annonser

En reaktion på ”Förskolan är SÅ mycket bättre än gymnasiet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s