21st Century Learning Design, #21CLD

Det sägs att framtiden är här och nu. Det kan nog stämma. Eller så var den igår. Vissa tycker t.o.m. att det är ett himla tjat om framtiden. Hursomhelst så arbetar alla som befinner sig i skolan med framtid på ett eller annat sätt. Det som ”produceras” i skolan är ju framtid i dess renaste form, sålunda angår det alla att hela tiden spana framåt för att ta ut riktningen.

I maj var jag på en tvådagarsutbildning hos Microsoft i Danmark. Temat för dagarna var 21st Century Learning Design, (nedan kallad 21CLD) en metod för att designa undervisningen så att eleverna tränar och utvecklar sina 21st Century Skills.

Metoden handlar om att medvetet och forskningsbaserat undervisa för arbetsmarknadens framtida behov. 21CLD ger verktygen för att göra det på riktigt, en handfast metod för att koda av och stötta utformandet av lärares pedagogiska planering med syfte att framtidsorientera undervisningen. Det fluffiga pratet om att designa undervisningen för framtida behov har nu kokat ner till ett verktyg som hjälper lärarna att göra just det. Yay!

21CLD är baserad på resultaten från Inovative Teaching and Learning, ITL Research, en forskning som bedrivits i sju länder och vars syfte var att kartlägga i vilken utsträckning skolorna i respektive land använder innovativa undervisningsmetoder. Läs gärna rapporten här, den är intressant.
Metoden 21CLD är framtagen för att ta nästa steg baserat på denna forskning.

Samhällsutvecklingen sker inte längre nationellt, den är global. Av just den anledningen är global awareness ett genomgående tema.De övriga sex rubrikerna man arbetar med att införliva är:
Collaboration
Knowledge construction
Self regulation
Skilled communication
Use of ICT for learning
Real life problem solving and innovation

I skrivande stund finns inte materialet på svenska, men det finns möjlighet att det översätts och även kopplas till svenska läroplaner. Låt oss tillsammans se till att det blir så.

I veckan hade jag och Eva Pethrus på Microsoft en pilotutbildning med skolledare och pedagoger från Nacka, Sigtuna, Upplands-Väsby och Norrtälje. Så här kul hade vi. 😄

20131004-115514.jpg

Nu är det hög tid att medvetandegöra framtidskompetenserna i lärarkåren. Jag är certifierad utbildare för ATEAs räkning. Vill du veta mera är det bara att höra av dig.

Till dig som är lärare önskar jag också en alldeles finfin Världslärardag.

Trevlig helg!

Annonser

3 reaktioner på ”21st Century Learning Design, #21CLD

  1. Tack för kursen. Jag var skeptisk efter första dagen. Men när jag kom hem, funderade vidare tittade på eu:s nyckelkompetenser, berättade för min alltid lika intresserade kollega Anita, diskuterade med Lisa från Alpyddeskolan om vad det betyder för våra elever, har jag blivit riktigt entusiastisk. En bra kurs alltså som satte igång hjärnan. Dessutom bra kursledning.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s