Det handlar inte om lärplattformen!

Jag är inte en gnällig person, men det finns en diskussion i mitt jobb som dyker upp med viss regelbundenhet som jag ogillar. Kring den ska här gnällas och klagas lite. Efter detta kommer jag återkalla mitt vanliga positiva jag. Lovar.

Det handlar om tankevurpan det innebär att anpassa skolan efter diverse IT-system. Så många gånger har jag suttit i möten som syftar till att diskutera hur man ska uppdatera undervisningen med IT-stöd på sin skola, men som gång på gång landar i hur man ska implementera det nya arbetsättet med den redan befintliga lärplattformen. En dikeskörning. Plötsligt handlar det om system X hit och plattform Y dit och hur man ska anpassa lärares och elevers arbete efter hur X och Y är uppbyggda. Man har möjligen, visserligen och troligen lagt mycket tid och pengar på att implementera dessa system, men att verksamheten ska anpassas efter dessa tycker jag är fel på alla sätt.

När jag hamnar i sådana diskussioner vill jag bara skrika. Nu gör jag ju inte det eftersom jag är en väluppfostrad flicka. Men skriker gör jag ändå…inombords. Och drar i handbromsen och försöker få samtalet tillbaka till den manege där det ska vara – kring hur IT ska stötta elevernas lärande.

Låt aldrig systemen styra lärandet. Låt verksamheten och lärandet avgöra vilka funktioner man behöver och därefter vilka system som eventuellt ska stödja detta. Behöver man ens en lärplattform…?

Ja, jag vet att det är en stor apparat att besluta om. Det handlar t.o.m. ofta om upphandling av dessa system. Mycket pengar, mycket jobb. Min  gnälliga önskan om att börja i rätt ände kvarstår dock.

Det handlar inte om IT-utveckling  i skolan – det handlar om skolutveckling med IT.
Det handlar inte om lärplattformar – det handlar om lärande som plattform.

Annonser

3 reaktioner på ”Det handlar inte om lärplattformen!

  1. …för att inte tala om vad allt detta dribblade med olika plattformar och system kostar mig som skattebetalare. Eftersom du och jag fortsätter att vara snälla flickor blir det ingen förändring.
    Fram för de öppna system som är gratis som våra elever ändå självmant använder medan alla byråkrater sitter fast i händerna på it-företag som behöver tjäna pengar. Om alla som sitter fast i sitt eget nät skulle försöka TÄNKA själva, som du verkar göra, också skulle skrika lite mer, kanske man skulle lyckas skrämma trollen som envisas med att hålla våra chefer från att agera ledare.
    Ironiskt nog fick jag för mig att du som skriver är lärare i någon kommun som låtsas vara framstående på it-området utan att ha en enda it-strateg anställd, utan bara någon som är självutbildad ”in house” som i sin tur stöds av en massa folk som också dribblar till sig högre löner på något som de egentligen inte kan nåt om utan bata följer John. Jag säger dom Magnus Uggla: Jag mår illa.

    Gilla

  2. Hej Inger!
    För att förtydliga: Väluppfostrad och tyst är jag bara under första mötet, sedan brukar jag säga vad jag tycker. Den här frågan är för viktigt för att att inte lyfta.
    Jag jobbar inte som lärare just nu, men du verkar ha missuppfattat min bakgrund eller blandar ihop mig med någon annan. Jag jobbade som lärare och skolutvecklare i Nacka tidigare. Är det det du syftar på?

    Gilla

  3. Hej Sandra,

    laser då och då vad du skriver. Håller till fullo med dig om vad som är viktigtä Lärplattformar skall om de behövs vara till stöd. Det är inte lärplattformarna som behöver stöd. Möjligen beslutsfattare I våra kommuner. Så talat en gammal ”IT-uv” som en gang I tiden hade fömånen att lägga grunden för IT-utvecklingen I den kommun du nyligen besökte.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s