Flopped classroom

Jo, du läste rätt.
Jag skrev inte flipped, utan flopped.

Var på ett fantastiskt studiebesök i Norrtälje i fredags, men mera om det i ett eget inlägg. Det var så himla bra att det förtjänar en helt egen text.

Vill lyfta en egentligen ganska liten detalj från dagen, men en detalj som slog rot. Rektorn för Svanbergaskolan, Ann-Katrin Hegart, berättade om skolutvecklingsgalan ”Flipp och flopp”. En meetup med bubbel, snittar och ambitionen att få alla pedagoger att våga testa nytt. Alla presenterade något man gjort med datorn i lärandet under lättsamma former. Titeln ville uppmuntra till att fira sina segrar men att även uppmärksamma det som inte gick som det var tänkt. Att det är ok att floppa, bara man vågar prova.

Andetaget efter att hon sagt ”flipp och flopp” hör jag Danny Stacey viska bakom mig: ”Flopped classroom…”
Såklart. Att floppa är en mänsklig rättighet. Det floppade klassrummet är en tillåtande miljö där man vågar testa nytt. Man vågar lyckas och misslyckas och omfamnar både flippar och floppar. Båda behövs, ingen utveckling sker i komfortzonen där man redan vet hur allt fungerar.
Danny: I min bok har du nu skrivit in ett nytt skolutvecklingsbegrepp. It’s yours. 😄

Gick bollen stolpe ut har man i alla fall försökt. Nästa gång går den kanske i mål.
Floppa mera!

Impossible

Photo Credit: morberg via Compfight cc

Annonser

En reaktion på ”Flopped classroom

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s