Visualisera och simulera

Blev påmind om en bloggpost jag har tänkt skriva ett tag när jag i morse såg en karta i mitt Facebookflöde. Det jag såg var den här sajten. Kika på den.

Det handlar om vinsterna med att kunna visualisera och tydliggöra med hjälp av teknik. Visualisering och simulering gör inte bara undervisningen och lärandet roligare, utan är också en av de fyra vägarna till omdefiniering enligt Ruben Puentedura. Motivation och förståelse är avgörande för lärandet och båda kan stödjas av ett klokt användande av teknik.

Lyssna på Peter Gärdenfors prata om detta i några minuter:

UR:s Youtubekanal

Hans Rosling tar detta med att visualisera statistik ett steg till. Man måste ju bara gilla honom:

BBC:s Youtubekanal

Så till några visualiseringstips. Inga av dessa tjänster kan räknas som nya, men förtjänar att påminnas om. En viss färgning av min ämnesbakgrund kan anas i listan. 🙂

Zygote body
Dissikera en groda
Vattnets kretslopp
Pendeln
Cellens storlek i jämförelse med andra små saker
Molekyler i 3D
NASA:s multimedia
Hur världsreligionerna vuxit fram
Massor av gratisprogram som visualiserar fysik
SketchUp
Gapminder (såklart!)

Sedan tycker jag att vi bör prata om hur vi kan integrera visualiseringar i ett större perspektiv. Har du inte sett denna än, så ge dig själv några minuter med magister Dan:
Matteundervisa som Dan Meyer

Listan ovan är naturligtvis bara ett axplock. Det kryllar av resurser på nätet som bara väntar på att hittas av dig och dina elever.

Hur kan du använda visualiseringar för att öka motivation och förståelse?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s