Elever får feedback på muntlig framställan genom Bambuser

Idag har vi haft en sån där bra dag. Igen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så skulle vi prova att livesända elevernas redovisningar via Bambuser. Detta för att föräldrarna också skulle kunna vara med i klassrummet. (Givetvis med både föräldrars och barns tillåtelse, det är viktigt). Jag filmade med mobilen, men det går bra att ställa en dator med webbkamera i klassrummet också. Det blev mycket uppskattat! Förutom att föräldrarna fick möjlighet att se hur deras barn agerar i sådana här situationer, så har det gett ett mervärde jag inte hade räknat med innan vi började; Feedback och spegelträning! Något man oftast inte får förrän i vuxen ålder.

Eleverna har idag suttit med sin arbetspartner i det här arbetsområdet och tittat på sin egen redovisning. De ligger kvar på min Bambuserkanal. Efter att de sett filmen, en eller två gånger, skulle de utvärdera sig själva.

  • Vad gjorde vi bra?
  • Vad kan vi göra lite bättre nästa gång?

De som ville fick också ta emot feedback från de övriga klasskamraterna. Alla ville ha det! Vi hade väldigt givande diskussioner i storgrupp efter att alla suttit i mindre grupper och pratat.

-”Jag viftade med armarna, det såg helt sjukt ut!”
-”Jag vände ryggen mot publiken när jag pekade på duken, då hördes det inte vad jag sade”.
-”Vi behöver tänka mera på att titta på publiken när vi pratar”.
-”Jag hade händerna i fickorna…det ska man nog inte ha…”

Men även!

-”Jag pratar högt och tydligt och lagom fort”.
-”Vi visste vad vi skulle säga. Vi hade läst på”.
-”Vår film var skitbra!”
-”Jag tittade mycket på publiken”.
-”Vi förklarade bra och hade bilder så att de andra skulle fatta”.

Medvetenheten om armar och ben blir ytterst påtaglig när man står inför publik. I alla arbeten (som finns nu och troligen även i framtiden) är det högst troligt att man hamnar i situationer där man ska tala inför publik. Jag arbetar mycket med det här, även när jag arbetade i år 1-3.

Bambuser – hett tips för att få eleverna att uppleva spegelträning. Mina elever gillade det och det gav otroligt mycket. Vi kommer att göra om det!

Annonser

4 reaktioner på ”Elever får feedback på muntlig framställan genom Bambuser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s