Skolarbete utan gränser

Insåg att jag inte skrivit något här på veckor. Dags att styra upp skutan alltså!

Min klass arbetar nu med ett material som heter PEAK. Det handlar om elektricitet, men med ett extra öga på elproduktion och klimatpåverkan. Eleverna lär sig vad elektricitet är men också vad som hänt innan elen lämnar väggkontakten. Vad är det vi som konsumenter inte ser? Hur påverkar våra energival den värld vi lever i? Det är laborationer och diskussioner. Praktiskt och reflekterande med stor transparens.

Vi gör detta tillsammans med en klass i Manhattan, utanför Chicago. Ännu har våra amerikanska vänner lite strul med blockerade Google-tjänster och har lite uppstartsproblem, men de kommer nog snart igång på riktigt. T.ex. så har deras skola valt att blockera översättaren vi har lagt in på allas sidor så att de ska kunna vad mina elever skriver på svenska. Suck. (Vi har valt att göra så för att inte lägga för mycket tid på att skriva labbrapporterna på engelska. Jag ser redan spin off-projekt på detta som kommer att leda till både kulturutbyten och språkträning).
Flera har redan hittat varandra på msn, men med tanke på tidsskillnaden kommer den kommunikationen att leda till sena kvällar.

Titta in på wikin genom att klicka på denna länk.
Här kan du se den centrala sida som eleverna i Kalifornien och Illinois arbetar utifrån.

Säg också hej till vår voki!
AC_Voki_Embed(200, 267, ‘0d2ea884fa77c8b82bb4fa0bf9dee891’, 1772119, 1,”, 0);

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s